historie

Geschiedenis van de Fisher motorsailers

fisher_originele naam
Het oorspronkelijke beeldmerk

De Fisher lijkt er altijd geweest te zijn. In feite begon het verhaal van deze klassieke motorzeiler in 1969 toen scheepsarchitecten David Freeman en Gordon Wyatt trachten te vullen met wat zij als een gat in de markt zagen. Hun doel was om een ​​motorzeiler te ontwerpen met gelijke prestaties onder zeil of motor. Een nieuw soort plezierjacht zou de markt veroveren.

De formule was de sleutel tot het vroege succes van de Fisher. In de jaren zestig werden veel jachten omschreven als motorsailers, maar de meeste hadden grote motoren en weinig leefruimte.  De vaareigenschappen lieten veel te wensen over. Het was het moment om een motorsailer te ontwikkelen en te bouwen die én goede vaareigenschappen én degelijk en betrouwbaar moest zijn. De rest is geschiedenis. De heren gingen aan de slag en het ontwerp sloeg direct aan. In de jaren zeventig werd op twee werven tegelijkertijd gebouwd. Meer dan 1.000 Fishers zijn er gebouwd en ze zijn over de hele wereld te zien: ver op zee, langs de kust of zo maar ergens in een jachthaven.

Met zijn traditionele door Colin Archer geïnspireerde kano-achtersteven, stuurhuis in hoekige trawler stijl en hoge, stevige, van werkboot afkomstige boeg lijkt de Fisher vertrouwd tijdloos, vriendelijk en geruststellend. 









Fisher 30 Duikelaar 


Fisher 34 Jan Willem

De Fishers zijn nog tot recent, in de nieuwe eeuw,  in kleine aantallen gebouwd. De bouw is nu vrijwel geheel gestopt: de laatste werf Northshore ging verschillende keren failliet. Een recente poging om de Fisher nieuw leven in te blazen lijkt te zijn mislukt. Omdat de meeste Fishers tussen 1970 en 1982 zijn gebouwd en veel Fishers nog steeds varen mogen we stellen dat de bouw van hoge kwaliteit was. Op veel Fishers zit nog het originele teakhout en blijkt de kunststof romp oerdegelijk te zijn. Misschien gek maar toch waar: de laatst gebouwde Fisher is een Fisher 46, gebouwd van staal in… Nederland.

Toen de Fisher in de jaren zeventig op de markt kwam had de werf een interessante slogan bedacht:

Soon there will be two kinds of yachtsmen- those with a Fisher and those without

En zo is het eigenlijk nog steeds!


Hieronder staat een verdiepende en uitgebreidere tekst.

Het ontstaan van de Fisher motorsailer klasse

David Freeman en Gordon Wyatt ontmoetten elkaar voor het eerst in 1958 toen ze samen werkten bij Philip and Son, Shipbuilders of Dartmouth. David, was ontwerper voor stalen schepen en Gordon was verantwoordelijk voor het ontwerp en de bouw van houten schepen. Terwijl ze voor dit bedrijf werkten, ontwierpen ze het bekende Philip 50-Motorjacht en bouwden het op als een vrije tijds-project. Verhuizen in de late jaren ’60 ……… David werkte bij Cheverton Workboats in Cowes op het eiland Wight en Gordon was een zelfstandige landmeter in Lymington. Ze voelden beiden dat er op dit moment een gat was in de markt voor een motorsailer van topkwaliteit met goede zeewaardige kwaliteiten, en samen ontwikkelden ze het ontwerp voor GRP-constructie (polyester).

Het ontwerp van de scheepsromp was gebaseerd op de Baltische vissersboten die ze allebei erg bewonderden, en met het enige beschikbare alternatief, op dit moment, zijnde de houten jachten gebouwd in Schotland, beschouwden ze beiden de tijd om zich op de markt te wagen.

Nadat het ontwerp was vastgesteld, bleek dat er op dit moment sprake was van een algemene recessie in de binnenlandse scheepvaartindustrie en het bijgevolg onmogelijk bleek om de financiering die nodig was voor het project uit externe bronnen te halen. David en Gordon hadden zoveel vertrouwen in het concept dat zij zelf het kapitaal ophaalden om de initiële financiering te verstrekken die nodig was om de mallen te produceren. – Juni – September 1970 ………. De  mal voor de Freeward 30-scheepsromp werd gemaakt bij Cheverton Workboats in Cowes, en van daaruit werd deze verplaatst naar Robert Ives Yard in New Milton, Hampshire voor de eerste te bouwen romp in juni 1970 – een periode van twaalf maanden vanaf de aanvang van het ontwerp tot de productie van Hull No.1.

De Freeward 30 is de voorloper van de Fisher 30. Bij de Freeward zijn de roerbevestiging en de opbouw anders dan bij de F30.

De rompen werden vervolgens teruggestuurd naar Chevertons in Cowes (Isle of Wight) voor voltooiing en de eerste Freeward 30 werd zeer kort daarna in september van 1970 gelanceerd. Twee Freeward 30’s werden voltooid en gelanceerd door Cheverton’s en vervolgens werden nog eens vier schepen voltooid en gelanceerd door Pennington Yachts in New Milton nadat de productie was verplaatst van Cowes naar het vasteland.

Kort terugkomend op januari 1970: David en Gordon woonden in januari 1970 de London Boat Show bij in een poging potentiële fabrikanten en distributeurs te interesseren voor de aankoop van de bouw- en marketingrechten voor de schepen.

Dat ging niet makkelijk en beiden zaten op een bepaald moment bij te komen in een ontspanningsruimte op de beurs. Het lijkt erop dat vrijwel gelijktijdig een man genaamd David Skellon die, als Fairways Marine, had geprobeerd een andere motorzeiler op de markt te brengen (helaas zonder al te veel succes) in dezelfde gastvrije ruimte ging zitten in dezelfde geest van frustratie als David en Gordon. Er werd contact gelegd en de relatie die moest leiden tot de ontwikkeling van de Fisher Class of Yachts werd geïnitieerd, waarbij David Skellon voorstelde om de helling van het stuurhuis om te keren om het, nu onmiskenbare, vissersbootprofiel te krijgen. De eerste echte Fisher 30 werd in september 1971 voltooid de  Southampton Boat Show. Op dit moment was de recessie die de bootindustrie had getroffen zelf aan het verdwijnen en, dankzij de goede marketingtactieken van David Skellon, trok de Fisher 30 veel belangstelling en verkocht hij in bemoedigende aantallen. Hiermee is het verhaal compleet van wat kan worden beschouwd als de geboorte van de Fisher motorsailer.

Vrij naar: Facebook/Fisherowners Association

 

De inhoud hieronder is alleen voor leden. Leden kunnen hiernaast inloggen.