de vloot

Fishers zijn in verschillende types en maten gebouwd. De type-aanduiding (bijvoorbeeld F37) staat voor de lengte in voet, één voet is 0,3048 meter.  We beperken ons tot de volgende schepen hieronder. Bijzonder is dat de Fishers wat betreft de romp en opbouw allemaal (per type) hetzelfde ontwerp hebben, maar de inbouw meestal verschilt. Dit komt door aanpassingen tijdens de bouw op verzoek van de koper of wijzigingen die later zijn aangebracht. Ook werden soms dezelfde types op verschillende werven gebouwd.

Fishers van klein naar groot...
Fishers van klein naar groot… een F25, een F34 en een F46 naast elkaar!

Tot 1970: Aanvankelijk  werden vissersschepen gebouwd die de romp van de Fisher hadden.  De afnemende vraag naar deze vissersschepen zorgde voor een omslag naar de bouw van motorsailers. Eerst de Freeward, toen de Fisher.


Foto’s hierboven: De eerste Fairways Marine Freeward 30 (links):  de Cape Sparrow, 1970.
In 2019 voer één van de oudste Freeward 30’s in Nederland en België rond: de Sara (rechts). Dit schip vaart intussen in Duitsland.

Freeward 30
Fairways Freeward 30: voorloper van de Fisher 30. Roerophanging en opbouw verschillen. De karakteristieke overhellende voorkant van het stuurhuis ontbreekt nog. Gebouwd bij Fairways Marine.
F25 wanderer6
De Fairways 25: voorloper van de F25. Kenmerken zijn: andere opbouw, ontbrekend teakhout aan de zijkant. Eigenlijk meer een zeilboot dan een motorsailer. Deze Duitse F25 werd helemaal gerefit. Ook in andere variant gebouwd, met teakhout boeibord .

1973. Nieuw: Fishers met een stoer stuurhuis.  De Freewards waren niet succesvol.  Het andere stuurhuis zorgde voor  groot succes. Totaal zijn meer dan 1000 verschillende Fishers gebouwd.

Fisher 25P (Potter, steunzeil) Deze drooggevallen Potter toont zichzelf. Het is een ideale dagboot (met overigens 2 kooien voorin). Veel veilig dek-oppervlak, soms met steunzeil uitgevoerd.
Fisher 25P (Potter, steunzeil)
Deze drooggevallen Potter toont zichzelf. Het is een ideale dagboot (met overigens 2 kooien voorin). Veel veilig dek-oppervlak, soms met steunzeil uitgevoerd. Er werd ook een versie op de markt gezet als Fisher Potter Weekender: deze Potter is voorzien van ketchtuigage: hoofdmast en bezaan zoals de F25 die heeft. Meer info: Fisher 25 (ketch en sloep)
Fisher 25 (sloep) Deze Fisher 25 is gebouwd met sloeptuigage. Voordeel van sloeptuigage is dat er in de kuip meer bewegingsvrijheid is. Een F25 heeft 4 à 5 slaapplaatsen. Kenmerk is de platte achterkant, die zorgt voor een relatief grote kuip. De F25 lijkt wat betreft de indeling op de F30.
Fisher 25 (sloep)
Deze Fisher 25 is gebouwd met sloeptuigage. Voordeel van sloeptuigage is dat er in de kuip meer bewegingsvrijheid is. Een F25 heeft 4 à 5 slaapplaatsen. Kenmerk is de platte achterkant, die zorgt voor een relatief grote kuip. De F25 lijkt wat betreft de indeling op de F30. Meer info: Fisher 25 (ketch en sloep)
Fisher 25 (ketch) De F25 als ketch uitgevoerd, zoals de meeste F25's rondvaren. Te zien is dat de giek van de bezaan ruim boven de hoofden van de opvarenden uitsteekt. In Engeland is de F25 altijd een zeer geliefde boot geweest, met uitstekende vaareigenschappen. Klein maar dapper!
Fisher 25 (ketch)
De F25, zoals de meeste F25’s rondvaren. Te zien is dat de giek van de bezaan ruim boven de hoofden van de opvarenden uitsteekt. In Engeland is de F25 altijd een zeer geliefde boot geweest, met uitstekende vaareigenschappen. Klein maar dapper! Meer info: Fisher 25 (ketch en sloep)
Fisher 30 (ketch) Deze Nederlandse F30 (bovenste foto) straalt door de witte romp en witte zeilen. De F30 is op 2 verschillende werven gebouwd, in iets andere uitvoering.
Fisher 30 (ketch)
Deze Nederlandse F30 (bovenste foto) straalt door de witte romp en witte zeilen. De F30 is op 2 verschillende werven gebouwd, in iets andere uitvoering.  Meer info: Fisher 30 (ketch)
F30 Caribbean Een soort F30 Cabrio, waarvan je kunt zeggen dat over smaak niet valt te twisten. Zeldzaam.
F30 Caribbean
Een soort F30 Cabrio, waarvan je kunt zeggen dat over smaak niet valt te twisten. Zeldzaam.
Fisher 30NE (Northeaster, ketch) De F30Northeaster is ontwikkeld op de romp van de F30, met een groter stuurhuis en achterkajuit. De binnenruimte is hierdoor groter, maar er is geen kuip in het achterschip. Ideaal voor slechtere weersomstandigheden.
Fisher 30NE (Northeaster, ketch)
De F30Northeaster is ontwikkeld op de romp van de F30, iets breder gemaakt, met een groter stuurhuis en achterkajuit. De binnenruimte is hierdoor groter, maar er is geen kuip in het achterschip. Ideaal voor slechtere weersomstandigheden.
Fisher 31 (sloep) De F31 is een doorontwikkelde F30, waarvan de mallen werden gebruikt (de F31 is iets langer en breder). Zowel stuurhuis als kajuit zijn door deze vergroting opvallend ruimer. De F31 heeft geen bezaan en het stuurhuis heeft dubbele (klap)deuren, waardoor in de kuip een ruimtelijk effect wordt bereikt.
Fisher 31 (sloeptuigage)
De F31 staat op een doorontwikkelde romp van de F30NE, waarvan de mallen werden gebruikt (de F31 is iets langer en breder). Zowel stuurhuis als kajuit zijn door deze vergroting opvallend ruimer. De F31 heeft geen bezaan en het stuurhuis heeft dubbele (klap)deuren, waardoor in de kuip een ruimtelijk effect wordt bereikt.  De Fisher 31 vaart rond in drie versies: de Mk1, Mk2 en Mk3.  Hierboven een Mk3. Meer info:  Fisher  31  sloeptuigage
IMG_1042
Fisher 28 en 32 Catfisher (catamaran) De Catfisher is een bijzondere verschijning: een Fisher met 2 rompen. Het stuurhuis geeft samen met beide rompen veel ruimte. De zeileigenschappen zijn anders dan die van de ‘gewone’ Fishers. In Nederland is de Catfisher een zeldzame verschijning. Meer info Catfisher 28
Fisher 34 (ketch) De F34 valt op door betere indeling dan de (standaard) F37: er is een dubbele kooi aan stuurboordzijde, half onder het stuurhuis. De zitruimte zowel in de kajuit als in het stuurhuis staat garant voor voldoende leefruimte. Ook voorin zijn 2 kooien, naast slaapruimte op de salonbank.
Fisher 34 (ketch)
De F34 valt op door betere indeling dan de (standaard) F37: er is een dubbele kooi aan stuurboordzijde, half onder het stuurhuis. De zitruimte zowel in de kajuit als in het stuurhuis staat garant voor voldoende leefruimte. Ook voorin zijn 2 kooien, naast slaapruimte op de salonbank. De eerste F34 kwam in 1978 op de markt en is tot begin jaren 90 gebouwd als Mk I, II en III.  Vanaf 1990 kwam de eerste F34 met sloeptuigage. Meer info: Fisher 34 (ketch en sloep)
Fisher 37 (ketch, met/zonder achterkajuit) De F37 werd in serie gebouwd naast de F30. Veel ruimte in het stuurhuis en de kajuit zorgen voor een ruim schip. Standaard heeft de F37 geen aparte tweepersoonshut aan stuurboordzijde onder het stuurhuis, maar wel 2 kooien voorin. Met een ruime kuip achterin. Een schip voor langere reizen!
Fisher 37 (ketch, zonder achterkajuit)
De F37 werd in serie gebouwd naast de F30. Veel ruimte in het stuurhuis en de kajuit zorgen voor een ruim schip. Standaard heeft de F37 geen aparte tweepersoonshut aan stuurboordzijde onder het stuurhuis, maar wel 2 kooien voorin. Met een ruime kuip achterin. Een schip voor langere reizen!
Fisher 37 (ketch, met achterkajuit) Een andere verschijning is de F37 met achterkajuit (foto onder), die ten koste van de kuip is gebouwd. Dit type is in Europa een zeldzaamheid.
Fisher 37 (ketch, met achterkajuit)
Een andere verschijning is de F37 met achterkajuit (foto onder), die ten koste van de kuip is gebouwd. Dit type is in Europa een zeldzaamheid. De getoonde kajuit is… de voorkajuit! Meer info: Fisher 37 (ketch, met/zonder achterkajuit)
Fisher 46 (ketch) De trots van de Fishervloot: de F46, hier in volle glorie. Ten opzichte van de andere types is er veel binnenruimte en deze Fisher heeft een groter zeiloppervlak vanwege de genua, die dankzij de preekstoel mogelijk is. Het achterbalkon geeft extra dekruimte. In Nederland vaart er één van rond!
Fisher 46 (ketch)
De trots van de Fishervloot: de F46, hier in volle glorie. Ten opzichte van de andere types is er veel binnenruimte en deze Fisher heeft een groter zeiloppervlak vanwege de genua, die dankzij de preekstoel mogelijk is. Het achterbalkon geeft extra dekruimte. In Nederland vaart geen Fisher 46 meer. Meer info: Fisher 46 (ketch)
Fisher 38 Trawler (motorjacht, steunzeil) Ten opzichte van de andere Fishers is dit geen echte motorsailer, maar een snel motorjacht (2 motoren, 2 schroeven). Toch zo karakteristiek dat we heb wel in de rij van de Fishervloot hebben opgenomen.
Fisher 38 Trawler (snelle motorboot,  soms met steunzeil)
Ten opzichte van de andere Fishers is dit geen echte motorsailer, maar een snel motorjacht (2 motoren, 2 schroeven, 425 PK, max plm 15 knopen). Toch zo karakteristiek dat we deze Fisher wel in de rij van de Fishervloot hebben opgenomen. Het is ook een zeldzame verschijning: er varen er op dit moment 3 van in Nederland.  Er is ook enkele verlengde versies gebouwd: de 42 voeter,  in feite een 38 voeter die tijdens een refit is verlengd. Voor de FT38 is een registratie nodig als snelle motorboot.
Barlow 32
Barlow 32: Een Australische ‘Fisher’.   In de eind jaren zeventig werden de mallen van de Fisher 30 door Malcolm Barlow geïmporteerd in Australië en deze werf heeft toen 18 rompen gebouwd. De boot is sloep getuigd en heeft een indeling die nagenoeg identiek is aan de Fisher 31 MkII. Belangrijk uiterlijk verschil is het ontbreken van de teakhouten delen langs het boeisel. Dit geeft een moderner uiterlijk. De Barlow 32 is soms te vinden onder Fisher 32. Geniet ook even van het filmpje van deze Barlow 32, die zijn ‘kunsten’ laat zien!  Meer info: Barlow 32 (Fisher 32)

Op een rijtje:
Fairways 25
Fairways 30
Fisher 25 (ketch en sloep)
Fisher 30 (ketch)
Fisher 30NE (Northeaster, ketch)
Fisher 30 Caribbean
Fisher 31 (sloep)
Fisher 32 Catfisher (catamaran, sloep)
Fisher 34 (ketch en sloep)
Fisher 37 (ketch, met/zonder achterkajuit)
Fisher 38 Trawler (motorjacht, steunzeil)
Fisher 46 (ketch)
Barlow 32 (Fisher 32)
Catfisher 28/32

Informatie in het kort op Wikipedia: klik hier 

De inhoud hieronder is alleen voor leden. Leden moeten eerst inloggen.