Fisher motorsailers worden door hun eigenaren beschouwd als de beste in hun soort. Hier volgen enige criteria waarop zij hun oordeel baseren. Dat zijn vooral criteria die gebaseerd zijn op hun vaarervaring. Maar eerst de Fisher in één oogopslag:
Grote waterverplaatsing
Veel gewicht zorgt voor een comfortabele dempende werking bij zeegang. Dus geen onverwachte snelle bewegingen zoals bij lichtere jachten bij ruwe zee. Dankzij de lange kiel heeft het schip een goede koersstabiliteit. De stuurman of de automatische stuurinrichting kan de boot dan ook moeiteloos op koers houden.
Zeileigenschappen
Sceptici beweren dat een Fisher motorsailer niet zeilt. Journalisten van gerenommeerde watersportbladen, die de gelegenheid hadden het schip gedurende een lange periode te testen, en Fisher eigenaren weten dat dit niet waar is. Vele lange oceaantochten zijn reeds succesvol onder zeil gemaakt. In vergelijking met andere motorsailers is het een snelle zeiler. Bij wisselende weersomstandigheden leent de kitstuigage zich uitstekend voor variatie in zeilvoering.
Motorvermogen
Fishers hebben in het algemeen motoren die passen bij het gewicht van de boot. Grofweg is de regel 5,5 pk (4,04Kw) per ton waterverplaatsing. Omdat Fishers relatief zware boten zijn hebben ze ook een stevige motor.
Goed ontwerp, veilige constructie
De vissersschepen uit Scandinavië hebben model gestaan voor het ontwerp van de rompvorm van de Fisher, die de rompvorm heeft van een ‘Colin Archer’. Colin Archer was een Noorse bootontwerper en bootbouwer die onder andere de Fram ontwierp en bouwde. Van oudsher heeft de Colin Archer een goede reputatie van grote zeewaardigheid onder extreme omstandigheden, zowel onder zeil als op de motor. De rompen werden aanvankelijk voor vissersschepen in het Verenigd Koninkrijk gebouwd. Het casco met ingelamineerde kiel en de opbouw zijn uitgevoerd in met glasvezel versterkt polyester (hand lay-up methode). Door de hoge verschansing en zeerailing is het veilig aan dek ook tijdens zwaar weer. De grote kluisgaten garanderen een snelle afvoer van eventueel overkomend water. De diepe zelflozende kuip met zijn hoge wanden geeft een grote mate van bescherming. Van hieruit kan ook met de helmstok gestuurd worden.
Comfortabel sturen in weer en wind
Het stuurhuis is een veilige en comfortabele plek van waaruit, vooral onder moeilijkere omstandigheden, prettig gestuurd kan worden. De plaats bij uitstek waar alle gegevens van de moderne navigatieapparatuur afgelezen kan worden. De vele ramen rondom geven een geweldig uitzicht tijdens het varen of bij het voor anker liggen. Zijn functionele inrichting creëert extra leefruimte, mede door de verwarming is het mogelijk het zeilseizoen vroeg te beginnen en laat te eindigen. Bekend is wel dat langkielers zonder boegschroef bij het aanlopen van havens niet al te makkelijk manoeuvreren.
Traditionele vormgeving
Elk Fisher interieur wordt aan de individuele wens van de toekomstige eigenaar aangepast. De met degelijk vakmanschap uitgevoerde teakhouten betimmering geeft de ruimten onderdeks een klassieke sfeer. Dit karakter dat ook in de rompvorm en de bruine tuigage weerspiegeld wordt, heeft er ontegenzeggelijk toe bijgedragen dat de Fisher decennia lang, temidden van een massaal aanbod van moderne jachten, zijn waarde heeft behouden. Veel eigenaren hebben menigmaal ervaren dat hun boot opvalt en bewonderende blikken trekt.
Verschil in grootte, maar dezelfde kenmerken
Of je nu met een 25 of een 46 vaart: elke Fisher heeft dezelfde kenmerken zoals op de foto’s hierboven. Vanzelfsprekend is de lengtemaat bepalend voor de leefruimte, binnen en buiten.
De inhoud hieronder is alleen voor leden. Leden moeten eerst inloggen.