techniek (leden)

Een Fisher is eigenlijk een youngtimer, op enkelen na dan. Dat betekent: regelmatig de mouwen opstropen. Op deze pagina proberen we zoveel mogelijk informatie te tonen over het wel en wee van klussen aan boord.  Een belangrijk deel van deze pagina  is alleen voor leden.



De F34 Mariabella hier met Cruising Chute (Halfwinder). Meer info in het members-only deel hieronder.

TIP Filters losdraaien
Als je een van je filters niet los krijgt: Doe er een stuk schuurpapier omheen (schuurkant op het filter) en draaien maar. Nooit geweten dat je zo sterk bent…!

TIP Filters verwisselen? Dat is zomaar een enorme smeerboel. Daarom de volgende tip: leg ruim oude kranten onder de filters en draai de filters boven een KOMO-afvalzak (wel een goede dikke met het keurmerk!)  los.  Wat er uitloopt komt dan in de vuilniszak terecht. Deze afvalzakken zijn waterdicht en ook (diesel)olie blijft er netjes inzitten. Dan de dieselolie overgieten in lege jerrycan, schoongemaakte glazen pot met deksel of iets anders. Ook een spuitfles Dasty (=ontvetter, Wibra) erbij kan geen kwaad.

TIP Schoonmaken polyesterdek  voor/na de winter
We lezen in een van de Waterkampioenen een leuke tip: Spoel het dek met veel water, maak in een puts een sopje van een afwastablet en (warm) water en borstel dit op de vuile oppervlakken. Je zult versteld staan van het resultaat!  Alle vuil (maar ook vet) is nu verdwenen. Daarna wel weer in de was zetten… Met dank aan de Waterkampioen.

TIP Winterklaar, alles gedaan?
Hier de Checklist voor het winterklaar maken van je schip. Even afdrukken en aankruisen maar! Met dank aan Oranje Scheepsverzekeringen (nu EOC), die deze checklist ooit uitgaf. Door ons iets aangepast!


Bron: Southerly

 De rest van deze pagina is alleen voor leden.
Aangezien we allemaal met dezelfde schepen varen, worden we vaak met dezelfde problemen geconfronteerd.  Ervaren Fisherklussers moedigen je via hun artikeltjes aan: veel kun je zelf doen. We roepen daarom bij deze ieder clublid op om verslag te doen van die speciale klus aan boord die je een keer hebt gedaan! We lezen graag over je klus(sen),  graag met foto’s! Dus e-mail de webmaster!

  • HELP! Troep in de schroef!  Martein geeft advies hoe de oorlog tegen troep in je schroef te winnen!
  • Leuk blog over de Engelse F25 Antares: met foto’s, techniek, reisbeschrijvingen
  • Hoe schoon is je drinkwater aan boord? Kampeerauto’s en boten hebben een overeenkomst: in beide zit een drinkwatertank. De NKC deed onderzoek naar middeltjes die je drinkwater goed houden. Opletten is het devies.
  • Nieuwe motor in de Pallieter
    In de Fisher 37 Pallieter werd de trouwe Ford Sabre vervangen door een moderne Yanmar.
    Bron: Kees Nachtegaal
  • Alles over stuurautomaten en windvaanstuurinrichtingen (website, in het Engels).
    Voor wie plannen heeft om een stuurautomaat aan te schaffen of te vervangen. Bevat ook veel informatie over windvaanstuurinrichtingen.
  • Nieuwe  schuifdeur in een F34
    Jörg en Ina beschrijven hoe de schuifdeur in hun F34 is vernieuwd. Auch in Deutsch.


  • Let op je diesel!
    Sinds de verplichting dat diesel zwavelarm moet zijn en een deel biodiesel moet zijn toevoegd aan de ‘pomp’diesel zijn zeer veel watersporters in de problemen gekomen. Lees hoe je dit voorkomt. Bron Frank Sangers.
  • Vuile diesel
    Herman beschrijft en laat zien hoe je problemen met de motor door vervuilde diesel kan voorkomen. Deze klus is goed beschreven en eigenlijk goed uitvoerbaar voor iedereen. Bron Herman Dekker.
  • De Dieseldokter. We willen niet zelf het wiel uitvinden. Daarom deze website even als tip tussendoor. De site geeft veel informatie over van alles en nog wat rond de (diesel)motor.
  • Schone dieseltank!  Jaco heeft een paar tips op papier gezet over het veiliger maken van je dieselsysteem aan boord.
  • Hou je diesel schoon… Jaco heeft voor ons op een rijtje gezet hoe je (zelf) een professioneel dieselreinigingssysteem kunt (laten) inbouwen. Compleet met alle gegevens.

  • Inbouwen vuilwatertank in een F30
    Hier een fotohandleiding van het zelf inbouwen van een kleine vuilwatertank.  Bron Frank Sangers.
  • Treadmaster vernieuwen
    Hier een korte handleiding met een foto-impressie. Bron Frank Sangers.
    Niet vernieuwen maar repareren? Zie het artikel hieronder.
  • Reparatie Treadmaster / Treadmaster repair.
    Een mooi verhaal (in het Engels) van Pieter die op een wel zeer bijzondere wijze zijn Treadmaster repareerde. Bron Pieter van Wingerden.


    • Zeilen met een ‘Cruising Chute’ op een Fisher 34: Jaco van Gilst doet verslag. Met tekst en uitleg en fraaie foto’s. Aanvullend: handleiding van deze Cruising Chute en een algemeen artikel.
    • De verbouwing van de Teuntje – Hoe een Fisher 25 Potter onder handen wordt genomen door de nieuwe eigenaren.  Deel 1  Deel 2
    • Bescherm je afsluitersHan van Egdom geeft je een belangrijke tip om je afsluiters in de winter echt vorstvrij te houden.
    • Powerpointpresentatie het verhaal van GTL. Na de jaarvergadering op 3 feb. 2018 in Noordwijk verzorgde Jaap van der Welle deze presentatie. Interessant voor wie aan GTL denkt in zijn/haar boot.
      De presentatie is omgezet naar een PDF-bestand.


      • Boegschroef inbouwen? Makkie! Nou ja, het blijft opletten! Maar een handige schipper kan het zelf. Youtube-instructiefilmpje van Sidepower, een bekende Noorse boegschroevenfabrikant.
      • Vetus den Ouden
        Met allerhande informatie over bootonderdelen, motoren, enz.
      • Compass Marine Project Articles
        Met een behoorlijke verzameling nuttige informatietips voor het werken aan de boot
      • Vervangen kajuitbekleding
        Verhaal over het vervangen van de bekleding van de banken in de kajuit van de Fisher 34 Polaris van Wim en Veronique. Wat er allemaal fout ging en hoe het weer goed kwam. Bron Wim Schuiten
      • Zekering defect indicator
        Leuke knutsel voor aan boord voor wie het beu is om op z’n buik, gewapend met zaklantaarn en multimeter te onderzoeken of die zekering nou wel of niet stuk is. Bron Wim Schuiten
      • Accumonitor
        Simpele schakeling voor het bewaken van accuspanning. Bron Wim Schuiten
      • Old Nick
        Verhaal over het veranderen van de keuken en de elektra aan boord van de Fisher 37 “Old Nick”. Dit was voor Werner de winterklus van 2002. Bron Werner Voet.
      • De wonderschroef
        Derk zet uiteen waarom de ene Fisher sneller zeilt dan de andere. Het geheim wordt eindelijk prijs gegeven. Bron Derk van Dijken.
      • Schoonmaken brandstoftank Fisher 34
        Verslag over het schoonmaken van de brandstoftank aan boord bij John van Iperen. Hoe aan te pakken en……… hoe kom je bij dat ding?
      • Refleks oliekachel Heizung auf einer Fisher 34 / Refleks oliekachel op een F34
        Installatie van een oliekachel aan boord van de Fisher 34 Jana. Duitse tekst.
        Bron Jörg en Ina Hentschel.
      • Vervangen van het vinyl in het stuurhuis van ” De Pica” .
        Goed technisch verslag met veel tips en trucks. Bron Perry en Marni van Schie.
      • Plafond vervangen in het stuurhuis Fisher 30 “Pica”.
        Nieuwe knutselavonturen van Perry en Marni van Schie.
      • Noodantenne voor de marifoon
        Deze noodantenne is gemaakt van stuk RG58U (dunne coax) en een stukje PVC pijp. Bron Wim Schuiten.
      • CD-Sextant
        Compleet bouwontwerp om van een CD en CD opbergdoosje een sextant te maken. Wie verveelt zich nu nog deze zomer? Bron Derk van Dijken.
      • Tek-Tank
        Een interessante site voor kunststof tanks, met uitgebreide beschrijvingen (Engels) over wat wel en niet te doen en/of toe te passen.
      • Het roer
        Verslag van werkzaamheden aan het roer van de Fisher 34 “JUIST”. Bron Herman Dekker.
      • Wijnkelder voor Fisher 34
        Ruimte onder de vloer? Alweer een prachtidee van Herman Dekker.  Geen verdere beschrijving!
        Wijnkelder
      • Kuiptafeltje
        Een prachtontwerp van Ed Schulte voor een kuiptafeltje. Bron Ed Schulte.
      • Installatie dagtank / Installing a daytank and fuel scrubbing system
        Volledig verslag in het Engels met documentatie, schema en foto’s van de dagtank die Pieter  aan boord van de Fisher 30 “Seepaert” plaatste. Bron Pieter van Wingerden.
      • Watertanks vervangen 
        Aan boord van een 37. Hoe Cor en Leen zich het (water) hoofd braken bij het klaren van deze klus. Bron Cor Otto en Leen Slingerland.
      • Morse out of control!
        Oplossing van bij het instellen van het motortoerental met de Morse Control. Bron Herman Dekker.
      • De Alfhis
        Een tijdje geleden had Wim een leuk contact met een Spaanse enthousiasteling, die een
        Catfisher heeft gerestaureerd. Hij kreeg een fotoreportage van hem via de mail: hier voor iedereen te zien: we hebben er een pdf-bestand van gemaakt. Bron Wim Schuiten.
      • Plastimo Pacific 2000 Gaskooktoestel
        Brand nooit meer je vingers aan dit kooktoestel. Weer zo’n handige knutsel van Herman. Bron Herman Dekker.
      • Hermans Touwtafeltje
        Dit simpele basic maar functionele kuiptafeltje behoeft geen verdere uitleg. Bron Herman Dekker.F37 touwtjetafel
      • Behandeling van teakhout
        Jaap en Maddy v.d. Walle leggen uit hoe ze het teakhout van hun Manuel in topconditie houden.
      • Laden en impellers
        Hoe maak je laden aan boord open zonder je vingers te kneuzen en impeller vervangen vanaf nu een koud kunstje. Bron Pieter van Wingerden.
      • Restauratie Fisher 30  (website)
        Op deze site wordt de restauratie van een gezonken Fisher 30 in het kleinste detail beschreven met veel fotomateriaal van de stapsgewijze refit. De laatst gebouwde F30?
Berekenen van de rompsnelheid
V = 2,43 x de vierkantswortel uit vwl (= “varende” of “golftrekkende” waterlijnlengte).
De maximumsnelheid van een waterverplaatsend schip is afhankelijk van vorm en lengte van het onderwaterschip. Meer motorvermogen zal nauwelijks invloed uitoefenen, hooguit zal het achterschip dieper in het water worden getrokken waarbij de vaareigenschappen slechter worden. Als alleen de lengte van de waterlijn in beschouwing wordt genomen kan je de volgende vuistregel gebruiken: 2.45 x v waterlijn (in meters) = rompsnelheid in knopen. Vermenigvuldig dat met 1.852 en je weet de rompsnelheid in kilometers. Wil je alleen kilometers weten gebruik dan 4.54 x v waterlijn (in meters).
Kun je harder varen dan de theoretische rompsnelheid? Ja, maar dit kost heel veel energie.  De Fisher 37 hierboven vaart waarschijnlijk sneller dan de rompsnelheid, met hier enorme krachten op staand wand.

De inhoud hieronder is alleen voor leden. Leden moeten eerst inloggen.