onderhoud

Deze nieuwe pagina geeft informatie over onderhoudsmogelijkheden. We verwijzen op deze pagina naar internet of geven korte tips.

Hoe vol is mijn accu ?

Hoe vol is mijn accu? Hiervoor kunt u onderstaande tabel gebruiken om een indicatie te hebben hoe vol de accu is. Let wel op dat u alle verbruikers uitschakelt en 15 min wacht voordat u de meting uitvoert.

multimeter12,7 volt = 100%
12,6 volt = 87%
12,5 volt = 75%
12,4 volt = 63%
12,3 volt = 50%
12,2 volt = 25%
12,0 volt = 19%
11,9 volt = 6%
10,7 volt = 0%
Met dank aan AKMaritimeservice 

Olie in (veel) soorten

Filters wisselen, nooit meer gehannes!
Ze zitten gauw te vast: de filters. Zonder duur gereedschap heb je ze zo los: neem een stukje schuurpapier (niet te fijn, korrelgrootte 80 tot 240), wikkel dit om het filter, knijpen en draaien maar!

Welk filter kan ik ook gebruiken?
Op deze site (www. oilfiltercrossrefence.com) kun je snel zoeken welke filters ook passen in plaats van het filter dat je gebruikt.

Motorolie
Motorolie: Hoe zit dat met een scheepsdiesel: wat betekenen de codes op de verpakking?

    • API-indeling voor motorolie: op de site van Tribolex vinden we interessante informatie.
    • Informatieblad Motorolie (PDF-bestand): veel informatie op de site van Weetjewel.com

Dieselolie 
Rode diesel, biodiesel, vuile diesel, gewone diesel, GTL: zie je door de bomen nog het bos?

  • Let op je diesel!
    Sinds de verplichting dat diesel zwavelarm moet zijn en een deel biodiesel moet zijn toevoegd aan de ‘pomp’diesel zijn zeer veel watersporters in de problemen gekomen. Lees hoe je dit voorkomt.
    Bron Frank Sangers.
  • Vuile diesel
    Herman beschrijft en laat zien hoe je problemen met de motor door vervuilde diesel kan voorkomen. Deze klus is goed beschreven en eigenlijk goed uitvoerbaar voor iedereen. Bron Herman Dekker.
  • De Dieseldokter. We willen niet zelf het wiel uitvinden. Daarom deze website even als tip tussendoor. De site geeft veel informatie over van alles en nog wat rond de (diesel)motor.
  • GTL in plaats van Diesel?
    Botenwacht geeft bij monde van Kees Kingma informatie over GTL-diesel. Klik hier.
  • Diesel: een schone tank
    Via Botenwacht is het mogelijk om ter plaatse je tank te laten reinigen, zodat de tank volledig schoon is. Meer info, klik hier.
  • Rode diesel is in Nederland en vrijwel alle omringende landen alleen toegestaan voor de beroepsvaart. In Nederland is voor de watersport alleen gewone diesel toegestaan (dus met accijns).In Groot Brittannië is rode diesel voor watersport toegestaan en ‘gewone’ diesel is voor de watersport nauwelijks te krijgen. Vraag na tanken in Groot Brittannië altijd een bewijs van betaling en hoeveel er getankt is. Bewaar dit betalingsbewijs aan boord. Bij controle door de Kustwacht kan dit aankoopbewijs nodig zijn.
  • Biofreier Schiffsdiesel Watersporters in de Duitse wateren boffen: ze mogen diesel tanken die geen biocomponent heeft en daarom minder risico lopen op de beruchte alg-in-je-tank. Dit is de diesel waar de Nederlandse beroepsvaart ook op vaart, maar niet is toegestaan voor watersportdoeleinden.  Als botenclub vinden we het vreemd dat in buurland Duitsland het watersporters wel is toegestaan om deze diesel te gebruiken, gewoon met accijns en BTW.  Dat willen wij ook, en zal hier op de Nederlandse wateren een hoop minder dieselellende geven. Wie de Duitse wateren aanloopt: even volgooien met Biofreier Schiffsdiesel!

De inhoud hieronder is alleen voor leden. Leden moeten eerst inloggen.