Deze pagina geeft informatie over de praktijk van elektra aan boord.
In het laatste deel van 2025 wordt deze pagina verder gevuld.
Heb je tips of wil je bijdragen? Sein ze even door!
Heb je vragen? Stel ze in ons forum!

Heb je ook zo’n hekel aan draden solderen?
Dan is dé oplossing: gebruik soldeerconnectoren of lasklemmen.
Soldeerconnector : De twee te koppelen draden strippen, insteken en vlammetje (aansteker) er onder: klaar is je soldeerwerk. Diverse aanbieders. Handig is om een doosje met verschillende maten te kopen. Ze worden soms ook anders genoemd (bijvoorbeeld: soldeerhuls, soldeerverbinder).
Lasklem: bekend en goed merk is Wago. Strip de te koppelen draden, klik de lasklem open, draden er in, klaar is de verbinding. Ook weer makkelijk los te halen. Let op de maat en je draaddikte: er zijn verschillende maten te koop.
Heb je al een ‘elektrakoffer’ aan boord?
Afhankelijk van je elektraklussen aan boord is het handig om bepaalde speciale gereedschappen aan boord te hebben, samen met voorraad draad, zekeringen en andere zaken. Bijvoorbeeld een doosje met Kabelconnectors, krimpconnectors, of hoe ze ook heten… Handig om een doosje aan boord te hebben. Vergeet niet om een striptang en een krimptang mee te nemen, die heb je nodig. Te koop in verschillende prijsklassen. Ook een spanningsmeter is altijd handig om te ontdekken of ergens stroom is. En heb je al Tyraps aan boord? Zorg dat je reservezekeringen hebt die ook in je boot zitten.

De echte praktijk!

Nieuwe elektra F25 Fairwinds

Elektra F34 MkIII Mariabella, op de werf bij Northshore ingebouwd
Noodantenne voor de marifoon
Deze noodantenne is gemaakt van stuk RG58U (dunne coax) en een stukje PVC pijp. Bron Wim Schuiten.
Zekering defect indicator
Leuke knutsel voor aan boord voor wie het beu is om op z’n buik, gewapend met zaklantaarn en multimeter te onderzoeken of die zekering nou wel of niet stuk is. Bron Wim Schuiten
Accumonitor
Simpele schakeling voor het bewaken van accuspanning. Bron Wim Schuiten
Old Nick
Verhaal over het veranderen van de keuken en de elektra aan boord van de Fisher 37 “Old Nick”. Dit was voor Werner de winterklus van 2002. Bron Werner Voet.
Veel Fishers hebben nog de oorspronkelijke elektra. We weten dat er op de verschillende werven verschillend mee werd omgegaan. Opvallend is: diversiteit aan draadkleuren; nummering verdwenen, soms slordige dingen (bijv. verroeste kroonsteentjes). Het werkt meestal, maar soms ook niet. Vaak is er dan ergens draadcorrosie (ook koper kan ‘roesten’), zijn verbindingen niet meer goed. Soms is het lastig om uit te vinden waar de diverse draden zitten. Zoeken en vinden is dan het devies. Het volledig renoveren van de elektra vraagt vrij veel kennis en ervaring.
Wordt vervolgd
De inhoud hieronder is alleen voor leden. Leden moeten eerst inloggen.