Overweeg je een Fisher te kopen?
We bieden graag onze ervaringen via deze website aan. We hebben geen kant-en-klare lijst met aandachtspunten voor je gemaakt: daarvan zijn er genoeg op internet (zie onderaan op deze pagina) te vinden. Toch willen we je wat handige tips meegeven die je kunnen helpen bij de aankoop van een Fisher. Vier uitgangspunten zijn: hoeveel ruimte wil je, waar ga je varen, wat is je beschikbare budget, wat kun je zelf doen? En dan tenslotte wat specifieke aandachtspunten die voor elke potentiële aankoop van een Fisher zijn te gebruiken.
Hoeveel ruimte wil je?
Laten we als uitgangspunt de grootte van je (hopelijk binnenkort varende) huishouding bekijken. Alleen, samen, met kinderen? Het aantal slaapplaatsen is op elke Fisher beperkt. De kleinste maten (F25 en F30) bieden plaats aan 5 personen (2 voor in, 1 in de stuurboordkooi, 2 op de omlaaggeklapte kajuitbanken). Soms wordt er gesproken over 6, maar dan hebben we het wel over kindermaten. De F25 en F30 zijn niet erg ruim zodra er meer dan 3 volwassen personen mee gaan en ook aan boord slapen. Wie alleen of samen vaart: genoeg ruimte en comfort, voor dagtochten of korte vakanties lukt het varen met meer ook. Deze boten kunnen we betitelen als ‘knus’. De kuip van de F25 is aanzienlijk ruimer dan die van de F30, maar de binnenruimte is wat kleiner, toch hebben beide types stahoogte. De F30 komt van 2 verschillende werven: het ene type heeft een ruimere kajuit, maar minder stahoogte in het stuurhuis. Wie lang is moet daar op letten.
Voor de F34 geldt ook weer het aantal van maximaal 6 (2 voor in, 2 in de niet al te ruime tweede hut, 2 op de kajuitbanken). Maar er is wel meer ruimte en ook comfort (behalve een wc vaak ook een douche). Het stuurhuis is ruimer, evenals de kuip en de ruimte op dek. Kortom: met meer dan 3 personen wordt het varen met een Fisher 34 echt een feest.
De F37 is uiteraard groter. Dit is vooral merkbaar in het stuurhuis (zitruimte, tafel). Verder ook een ruime kuip en ook weer veel dekruimte. Kortom: veel ruimte naast reiscomfort. Een enkele F37 heeft ook een aparte 2-persoonshut naast de voorkajuit, of een royale badkamer. Nieuwere types (Mk II en MK III) hebben een beter zitcomfort.
Waar ga je varen?
De makers van de Fisher geven het overal aan: een Fisher is een fijn schip, eigenlijk onafhankelijk van waar je vaart. Met een F30 zul je waarschijnlijk geen Atlantische oversteek maken, maar met een groter type misschien wel. Maar langere routes (van bijvoorbeeld Noorwegen naar Griekenland, retourtje Azoren) zijn bekend en haalbaar. De schepen zijn allemaal zeer zwaar gebouwd en hebben oceaanwaardigheid. Vooral de benodigde ruimte bepaalt wat je met een Fisher kunt doen. Je kunt zonder probleem met elke Fisher op groot water varen, dus ook de Noordzee. Ze zijn veilig en comfortabel, maar hebben net als elk jacht, wel te maken met zeegang. Zoals altijd wordt zeewaardigheid niet alleen bepaald door de uitrusting van het schip, maar ook (en vooral) door de mate van zeewaardigheid van de bemanning. Wat betreft de binnenwateren: hou rekening met de masthoogte. Zo kun je de viaducten in het Gooimeer wel passeren met de F25 t/m F34, maar niet met de F37. Fishers zeilen goed vanaf windkracht 3 Bf en kunnen veel wind (dus ook 6, 7 en 8) goed aan, ook omdat (zeker bij de tweemasters) de in de zeilvoering goed gevarieerd kan worden.
Wat is je beschikbare budget?
Heel grof gezegd kun je onder de ton een mooie Fisher aanschaffen. Veel prijzen van verschillende types zitten tussen 30.000 en 80.000 euro. Dit betekent dat zo’n Fisher zo maar 30 of 40 jaar kan zijn: de meeste Fishers zijn gebouwd in de periode 1973-1985. Het zijn dus youngtimers of oldtimers. Daarna zijn ze nog af en toe gebouwd en dat zijn in het algemeen de duurdere exemplaren.
Wat bepaalt nu de prijs? Vrijwel alle Fishers hebben intussen refits ondergaan, van allerlei kleine vernieuwingen tot grote vervangingen. De prijs van een Fisher wordt mede daardoor bepaald, naast vraag en aanbod. Wij geven geen richting voor een prijs. Kijk daarom vooral naar de prijs van de aangeboden Fishers door internet (Google) te gebruiken. Hoe meer er gerefit is, hoe minder je zelf hoeft te vernieuwen. Dus een goedkope Fisher vraagt waarschijnlijk om de nodige aanpassingen, terwijl een duurdere Fisher waarschijnlijk al meer vernieuwde onderdelen bevat. Het is ook hier wat je wil: een technisch goede Fisher, zonder radar, AIS en navigatiesysteem? Of moet dat er wel allemaal op en in zitten? Vraag daarom altijd door naar de eventuele vernieuwingen die er hebben plaatsgevonden en denk na over je eigen wensen, afgestemd op je budget. Je kunt er ook een meerjarenproject van maken….. om uiteindelijk in een perfecte Fisher rond te varen!
Wat kun je zelf doen?
Een Fisher hebben betekent regelmatig de mouwen opstropen, of dat onderhoud laten uitvoeren. Fishereigenaren hebben allemaal één ding gemeen en dat is dat ze veel zelf doen. Niet omdat ze volleerde scheepstechnici zijn, maar vooral veel klussen zelf hebben geleerd uit te voeren. Je kunt veel zelf, van eenvoudig motoronderhoud tot ingewikkeldere technische klussen. Een mooie troost is dat je veel zelf kunt leren. Houtonderhoud is niet moeilijk, poetsen en polijsten of het onderwaterschip in de antifouling zetten ook niet. We helpen graag door ervaringen uit te wisselen en tips te geven. Fishereigenaren zijn meestal zeer goed op de hoogte. Vind je klussen niet leuk? Laat het doen, of koop geen Fisher…
Tenslotte
Een Fisher kopen betekent dat je emotie vast een rol speelt. Blijf nuchter: het is verstandig om je vooraf goed in te lezen (zie onder). Een eerste bezoek betekent: het opdoen van eerste indrukken. Vraag of je ook het onderwaterschip mag bekijken (dat kan hijswerk betekenen). Let op algemene zaken: ziet de boot er netjes onderhouden uit, of juist niet? Hoe is het binnen: ook netjes, of vies en vochtig? En aan dek: hoe ziet het staand en lopend wand er uit? En de motor en motorruimte: zijn deze schoon en netjes? Hoe zijn de zeilen: nog ‘origineel’ (dus oud) of recentelijk vervangen? Hoe is de toestand van de afsluiters, watervoorziening en toilet? Staan de kleuren je aan? Is er een logboek en misschien een technisch logboek? Denk je dat je gezin het varen ook leuk zal vinden? Kortom: ga ook af op wat je ziet, ruikt, hoort en misschien ook voelt. Heb je een eerste ‘klik’ met de Fisher, ga dan specifieker bekijken en doorvragen en gebruik lijsten zoals op onderstaande sites zijn te vinden. Vraag hulp van iemand die de geheimen van Fishers kent!
Frank Sangers*
* De auteur heeft intussen twee Fishers (een 30 en een 34) vrijwel volledig gerefit en heeft intussen op veel Fishers een beperkte survey gedaan. Op dit moment vaart hij met een Fisher 34.
Websites met (algemene en specifieke) aankooptips
Met de volgende internetlinks komt u waarschijnlijk een stuk verder:
– Veel aankooptips en aankoopinformatie op Vaartips.nl
– Checklist bij de koop van een tweedehands boot
Tenslotte geven we u een tip voor een boek, zie hieronder.
We wensen u veel ‘voorplezier’ bij de aankoop van uw Fisher. Mocht u vragen hebben, dan horen we ze graag. Er zijn altijd clubleden die uw vragen kunnen beantwoorden!
Boek ‘De keuring van een polyester zeiljacht’
Informatie van de maker/uitgever: Dit zeer complete technische handboek beschrijft uitgebreid alle facetten die bij de keuring van een polyester zeiljacht aan de orde komen. Naast het omschrijven van het keuren en beoordelen van een gebruikt polyester zeiljacht, zit het boek boordevol informatie over de wijze waarop een polyester zeiljacht als geheel is opgebouwd, maar ook over de aanleg en werking van de diverse technische en elektrische installaties. Het boek bevat 350 pagina’s en ruim 400 foto’s en illustraties. Koos Blonk heeft het boek met name geschreven om aspirant booteigenaren wegwijs te maken op hun eigen boot en te accentueren waar men specifiek bij de aankoop op moet letten. Daarnaast is het boek bedoeld voor zeilers met belangstelling voor techniek die zich door kennis minder afhankelijk willen maken.
Het boek is sinds oktober 2013 op de markt en te bestellen via Uitgeverij Lanasta (www.lanasta.com) en is tevens verkrijgbaar via de reguliere boekhandels, watersportwinkels en vele webshops. De prijs van het boek is slechts € 36,70 inclusief BTW en verzendkosten. Uiteraard is het boek ook via de website van de schrijver te bestellen door op de knop ‘stuur email’ te drukken. Als u een bericht stuurt en € 36,70 overmaakt op rekeningnummer NL21INGB0004649628 tnv Blonk Jachtexpertise dan krijgt u een gesigneerd exemplaar!
De inhoud hieronder is alleen voor leden. Leden moeten eerst inloggen.